Zielone jabłuszko

Porady specjalistów - Psycholog

Drodzy Rodzice!

 

Czy zdarza się czasami, że po ciężkim dniu pełnym różnych wrażeń oraz zabaw Wasze dziecko odczuwa nieprzyjemne objawy związane ze zmęczeniem? A może niekiedy dziecko jest targane przez silne emocje z którymi nie umie sobie poradzić?

Jeśli odpowiedź na te pytania brzmi tak to z pewnością poniższe porady pozwolą Wam lepiej poradzić sobie z takimi sytuacjami.

 

Pamiętajcie, że Wasze dziecko każdy dzień zaczyna a przynajmniej powinno zaczynać z pełnym bakiem paliwa. Tym paliwem jest serotonina, neuroprzekaźnik który pozwala organizmowi m. in. kontrolować nastrój oraz samopoczucie. Zdarza się, że w ciągu dnia ubywa tego paliwa i niestety skutkuje to nieprzyjemnymi odczuciami.

 

 

Co można zrobić aby pomóc dziecku  w takich sytuacjach?

 

-naucz je rozpoznawać pierwsze objawy zmęczenia, mogą być one różne, od pocierania oczu, drażliwość aż po nadmierne pobudzenie lub odmawianie jedzenia.

 

-staraj się zwolnić, zrób chwilę przerwy

 

-ogranicz na pewien czas niepotrzebną stymulację, może to być cisza w pomieszczeniu, przygaszone światło, schowanie niepotrzebnych zabawek.

 

-mów do dziecka spokojnie, cicho. Możesz przez chwilę je przytulić lub pokołysać jeśli dziecko to lubi

 

-kiedy tylko możecie zapewnijcie dziecku ochronę tak by czuło się komfortowo

 

-proście innych o pomoc, zwłaszcza kiedy dziecko przebywało  pod czyjąś opieką. Pytajcie jakie bodźce dziecko miało w ciągu dnia i spróbujcie ocenić ile energii mu zostało i czy nie potrzebuje odpoczynku.

 

 

Życzę powodzenia!

Małgorzata Waleszkiewicz Gryczon

Drodzy rodzice! Jak wiecie wiele trudności Waszego dziecka może wynikać z nadmiernej stymulacji i nadmiernego pobudzenia. Często źródłem tego pobudzenia są właśnie zmiany, jakie zachodzą w życiu małego człowieka.

Niestety u dzieci większość zmian skutkuje cierpieniem oraz pewnym oporem ze strony dziecka. I to niezależnie czy chodzi o zmiany w codziennych zwyczajach, zmiany w diecie czy też zabawie.

Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego zmiany powodują u dzieci tak silne odczucia?

Wiąże się ono bowiem z koniecznością przetwarzania bodźców, które dotąd się nie pojawiały. Cały proces myślowy dziecka w owej sytuacji musi zostać zweryfikowany i zmieniony.

 

Jak zatem pomóc naszemu dziecku przystosować się do zmian?

 

- widząc, że nadchodzi zmiana dopilnujcie aby dziecko było do niej fizycznie przygotowane

( wypoczęte, zdrowe, w dobrej formie). W tym wieku niemal każdy problem ma swój początek w organiźmie

 

-nie oczekujcie, iż dziecko poradzi sobie ze zmianą, jeśli jest w złym nastroju. Dobrym sposobem jest wprowadzenie miłej atmosfery bądź elementów humoru

 

-nie przeceniajcie zdolności swojego dziecka. Pamiętajcie, iż w tym wieku dziecku trudno czasem odróżnić myśli lub sen od rzeczywistości

 

-starajcie się dbać aby dziecko nie poczuło się bezsilne, dobrym sposobem jest danie dziecku pewnej możliwości wyboru

 

 

 

 

 

-starajcie się rozluźnić dziecko poprzez zabawę. Proponuje wymyślenie historyjek z różnymi możliwościami wyboru i zabawnymi rezultatami, zachęcajcie dziecko do wszelkich zabaw w których dochodzi do pewnego zamieszania, pozwólcie się ubrudzić dziecku i przez chwilę nie martwić o to, co  stanie się dalej.

 

- wierzcie, że Wasze dziecko ostatecznie dokona większości zmian. Możecie na przykład wyłożyć na łóżko nowe ubrania i pozwolić dziecku się do nich przyzwyczaić.

Po kilku dniach z pewnością je wypróbuje.

 

- pamiętajcie, że każda zmiana dla Waszego dziecka to duże wyzwanie

 

Powodzenia!!

We wtorek- 13.04.2021, zapraszamy na konsultacje z Panią psycholog w naszej placówce.

Jeżeli ktoś z Państwa będzie chciał porozmawiać poradzić się lub zasięgnąć informacji,

zapraszamy w godzinach 9.00-14.00.

Przełom 2 oraz 3 roku życia to czas, który ma ogromne znaczenie dla rozwoju mowy u dziecka. Właściwie wtedy młody człowiek zaczyna opanowywać podstawy języka oraz gramatyki. W okresie wyrazu dziecko intensywnie rozwija zdolność rozumienia oraz wypowiadania słów. Najpierw jednak ,,rozumie’’, potem wypowiada dane słowo.

W słowniku dziecka dominują rzeczowniki takie jak mama, tata, baba, oraz rzeczowniki nazywające części ciała, nazwy zwierząt oraz dźwiękonaśladowcze ( muu, hau hau, bam)

Dziecko 2 letnie ma w swoim słowniku czynnym od 50 do 200 wyrazów. Należy podkreślić, że liczba ta zależy od charakteru dziecka oraz tego w jaki sposób mówimy do Niego.

 

Jak stymulować mowę dziecka

-Nie zmuszaj dziecka do mówienia ale chwal za starania i włożony wysiłek

-Obserwuj czy dziecko reaguje na dźwięki z otoczenia ( dobry słuch to warunek rozwoju mowy)

- stwarzaj okazję aby dziecko wypowiadało samodzielnie to, co mu się przytrafiło

-mów do dziecka poprawnie

-codzienne czynności takie jak spacer, ubieranie, mycie wykorzystuj do opisywania dziecku tego, co widzisz lub co robisz

-czytaj, opowiadaj dziecku historyjki

-baw się w naśladowanie różnych odgłosów

- śpiewaj z dzieckiem piosenki

 

Koniecznie poradź się specjalisty w sytuacji, kiedy Twoje dziecko nie reaguje na swoje imię, nie mówi, nie przestaje działać na hasła ,, nie wolno’’ oraz ,,zostaw”, nie wykonuje prostych poleceń.

 

Psycholog

Małgorzata Waleszkiewicz Gryczon

 

Projekt „WSPIERAMY MAMY W GMINACH POWIATU ŚWIDNICKIEGO I LUBELSKIEGO”
jest projektem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020,
Oś priorytetowa: 9. Rynek pracy, Działanie: 9.4 Godzenie życia zawodowego i prywatnego w okresie 1.04.2019r. do 31.08.2021r.