OKRES NIEMOWLĘCY:
- chroniczny płacz lub niemal całkowity brak płaczu;
- niezdolność do wykształcenia właściwych nawyków snu, śpi zbyt dużo lub ogranicza si e do kilku krótkich drzemek;
- nie lubi być owijane w becik, kocyk, rożek;
- lubi dotyk tylko niektórych materiałów;
nie lubi być dotykane i przytulane lub ciągle domaga się dotyku i przytulania;
- jego bose stopy nie są w stanie znieść dotyku dywanu, gołej podłogi;
- czuje się przytłoczone nawet niewielkim hałasem lub wydaje się nie zauważać nawet głośnych dźwięków;
- stale intensywnie reaguje na niektóre smaki (wymiotami, krzykiem)
- silnie pożąda niektórych bodźców zapachowych lub bardzo negatywnie reaguje na niektóre zapachy;
- bardzo negatywnie reaguje na niektóre odczucia zmysłowe jak bujanie, ślizganie, skakanie, uderzanie, lub silnie ich pożąda;
Dysfunkcje można zaobserwować również w momencie kiedy ważne etapy dużej motoryki są opóźnione lub w ogóle nie zostały osiągnięte, np. przetaczanie z brzuszka ana plecy, przetaczanie z pleców na brzuszek, samodzielne siadanie, chwytanie grzechotki/ zabawki, raczkowanie.
A także gdy ważne etapy małej motoryki są opóźnione lub w ogóle nie zostały osiągnięte, np. samodzielne ssanie, trzymanie butelki, trzymanie kubeczka, śledzenie wzrokiem twarzy i przedmiotów, chwytanie przedmiotów rękami, ściąganie śliniaka, czapeczki czy skarpetek.
Na problemy wskazuję także gdy niemowlę:
- niezbyt interesują je twarze;
- niezbyt interesują je zabawy relacyjne – a kuku, śmieszne miny;
- rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy;
- znacznie bardziej interesują je przedmioty niż ludzie;
- nie gaworzy;
- zachowuje się, jakby było niesłyszące;
- nie daje się uspokoić poprzez kołysanie, śpiewanie, bujanie, przytulanie;
- bawi się jedną lub dwiema konkretnymi zabawkami zawsze w ten sam sposób.
MAŁE DZIECKO/ OKRES PONIEMOWLĘCY:
- często miewa gwałtowne napady złości z powodu przytłoczenia bodźcami zmysłowymi;
- silnie pożąda lub bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce dotykowe, dźwięki, zapachy, odczucia;
- nie wykształciło rozsądnych nawyków dotyczących snu, sypia nieregularnie, rano budzi się zawsze o tej samej porze, niezależnie od tego, o której zasnęło;
-uwielbia niektóre dźwięki lub ich nie znosi, np. odgłosy spłukiwania toalety, upadania monet, pracującego odkurzacza;
- jest bardzo wrażliwe na dźwięki i obecność dużej liczby osób;
- nie lubi być dotykane czy przytulane lub ciągle czegoś lub kogoś dotyka;
- silnie pożąda lub negatywnie reaguje na niektóre odczucia zmysłowe, tj. bujanie, ślizganie, skakanie, uderzanie;
- silnie pożąda lub negatywnie reaguje na niektóre bodźce dotykowe lub smaki – krzykiem, wymiotami;
- wydaje się tak zaangażowane w daną czynność, że nie zauważa niczego innego;
- kolejne etapy rozwoju motoryki są opóźnione lub dziecko ma trudności z ich osiągnięciem;
- nie bawi się zabawkami wymagającymi sprawności manualnej;
- ma trudności z samodzielnym jedzeniem, nie potrafi trafić łyżeczką do ust;
- bardziej interesują je dorośli niż dzieci;
- niezbyt interesują je twarze;
- niezbyt interesują je zabawy relacyjne;
- bardzo łatwo się rozprasza;
- potrafi si e niezwykle koncentrować na niektórych, wybranych przez siebie czynnościach;
- rzadko pokazuje obiekty palcem lub wcale tego nie robi;
- zbyt dużo lub zbyt mało mówi;
- rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy;
- czuje się niepewne w nowych sytuacjach i stan ten się przedłuża;
- domaga się utrzymania rutyny, schematu, ustalonego porządku inaczej reaguje płaczem i napadami złości ;
- używa monotonnego głosu;
- jego twarz nie wyraża zbyt wiele emocji;
- bawi się kilkoma wybranymi zabawkami, zawsze w ten sam sposób;
- poświęca pełną uwagę jednemu tematowi, ignorując wszystkie inne.
DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM:
- nadmiernie się denerwuje lub niepokoi;
- ma wysoką lub niską tolerancję na ból;
- brakuje mu rozsądnych nawyków dotyczących snu, budzi się o tej samej porze, niezależnie od tego , o której zasnęło;
- przeszkadzają mu niektóre ubrania, metki, dotyk niektórych powierzchni;
- może być bardzo wrażliwe lub ignorować hałas i chaos w swoim otoczeniu;
- jest wybredne podczas posiłków, silnie pożąda lub nie może znieść niektórych smaków, konsystencji, zapachu, temperatury pokarmu, nie czuje kiedy jest najedzone, łatwo się krztusi i wymiotuje;
- wciąż się ślini;
- żuje ubrania, kocyki, zabawki;
- silnie pożąda lub nie może znieść niektórych czynności: dotyczących układu przedsionkowego (bujanie, obracanie, huśtanie, ślizganie); dotyczących układu proprioceptywnego (skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie ciężkich przedmiotów); dotyczących układu dotykowego (nie znosi być dotykane lub nie może się powstrzymać przed dotykaniem wszystkiego i wszystkich);
- ma silne preferencje lub awersje do konkretnych sprzętów na placu zabaw;
- jest niezdarne manualnie (jedzenie, picie, manipulowanie, pisanie, rysowanie)
- żadna z rąk nie jest u niego dominująca;
- ma trudności koordynacją bilateralną;
- ma kłopoty z manipulowaniem prawą ręką i nogą po lewej stronie ciała i odwrotnie;
- ma kłopoty z równowagą i koordynacją (jazda na rowerze, pchanie wózka, ciągnięcie za sobą wózka, kopaniem poruszającej się piłki);
- ma niewłaściwą postawę;
- spada z krzesła;
- woli towarzystwo dorosłych od innych dzieci;
- stroni od rówieśników, woli się bawić z dziećmi młodszymi lub samodzielnie;
- ma kłopoty z modulacją głosu, mówi za głośno lub za cicho;
- używa monotonnego głosu i mówi w dziwnym rytmie;
- wciąż zadaje pytania ale często nie czeka na odpowiedz;
- rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy;
- jest labilne i ma wahania nastroju;
- powtarza zachowania;
- traktuje inne dzieci z wyższością i często wchodzi w konflikty;
- rzadko pokazuje coś palcem;
- łatwo przytłacza je nadmiar bodźców;
- jest mało elastyczne, trzyma się uporczywie codziennej rutyny, w przeciwnym razie reaguje lękiem lub napadami złości;
- dziwnie się zachowuje podczas zabawy z innymi dziećmi;
- bawi się tylko kilkoma wybranymi zabawkami i zawsze w ten sam sposób;
- ignoruje zabawki spoza strefy swoich zainteresowań;
- poświęca pełną uwagę jednemu tematowi ignorując wszystko inne.
DZIECKO W WIEKU SZKOLNYM:
- jest nadmiernie lub niedostatecznie wrażliwe na ból, temperaturę;
- przez większość czasu krzyczy lub szepcze;
- podczas lekcyjnej przerwy zachowuje się w sposób niekontrolowany lub czuje się zagubione;
- bardzo przeszkadzają mu niektóre dźwięki;
- może mieć problemy z trzymaniem rąk przy sobie, wciąż dotyka przedmiotów, innych dzieci ;
- często skarży się, że dzieci je dotykają czy popychają;
- nie potrafi skupić wzroku i uwagi;
- łatwo ześlizguje się z krzesła, kładzie się, opiera na ławce;
- jest niezdarne, często potyka się, na coś wpada, z czymś się zderza;
- nie może znieść widoku, zapachu niektórych potraw;
- bardzo grymasi przy posiłku;
- ma kłopoty podczas jedzenia – z rozplanowaniem posiłku w czasie, z estetycznym jedzeniem, z otwieraniem opakowań;
- pod wpływem niektórych powierzchni – farby, kleju, piasku, robi mu się niedobrze lub się krztusi;
- nie toleruje niektórych rodzajów ubrań;
- ma problemy z ustaleniem hierarchii ważności odbieranych bodźców zmysłowych;
- pojawiają się lub ulegają wzmocnieniu problemy z dążeniem do ustanowionych celów;
- ma problemy w kontaktach rówieśniczych i stają się one coraz bardziej widoczne;
- potrzebuje pomocy i nadzoru osoby dorosłej w wielu sferach – organizacji czasu, kontaktach międzyludzkich, nauce;
- źle reaguje na zmiany w planie dnia;
- ma trudności z podejmowaniem decyzji, gdy staje przed kilkoma możliwościami do wyboru;
- zachowuje się w sposób niedojrzały, jest impulsywne;
- jest letargiczne lub nadmiernie aktywne;
- ma problemy z przyswajaniem wiedzy;
- ma kłopoty z koordynacją wzrokowo-ruchową;
- ma zaburzone poczucie wagi;
- jest słabe fizycznie i ma kłopoty z odpornością;
- ubiera się zbyt grubo lub zbyt cienko;
- łatwo się poddaje w obliczu obiektywnie niewielkich problemów;
- ma problemy z poprawną artykulacją;
- doświadcza problemów związanych z jamą ustną i jej czynnościami, ślini się, ciągle musi coś żuć, nie lubi mycia zębów i wizyt u dentysty.